Tuesday, May 15, 2012

Man. City : Juara EPL 2011/12


Stay Calm. We Are The Champion. 
 
Kata-kata keramat ini menceritakan detik gemilang pasukan Manchester City menjuarai Trofi EPL musim 2011/12. Ini adalah kemenangan kali pertama sejak 44 tahun yang lalu yang sebelum ini dimonopoli oleh pasukan Manchester United. 44 tahun adalah jangka waktu yg sangat lama dan akhirnya penantian itu berakhir pada Ahad 13 Mei 2012. Ternyata anak didik Roberto Mancini ini telah berjuang habis-habisan hingga ke saat akhir. Bertempat di tempat sendiri - Stadium Etihad, Manchester City berjaya menewaskan QPR dengan kedudukan 3-2.

Diimbas kembali, ketika perlawanan akhir Super Sunday berlansung, kedudukan City dan United terikat dengan jumlah mata yang sama cuma dibezakan dengan jumlah jaringan gol. Jika kedua-duanya menang, City akan juara kerana memiliki kelebihan jaringan gol. Di pertengahan masa perlawanan Manchester City kelihatan sudah tiada harapan setelah ketinggalan 2-1 hingga penghujung masa kedua. Sememangnya kegagalan City nanti akan menjadi satu kegembiraan buat peminat Manchester United untuk meraih gelaran Juara sekali lagi. Pasukan United telah menewaskan Sunderland & sambil menunggu perlawanan City-QPR tamat, penyokong-penyokong United serata dunia sudah yakin mereka menang & bersedia untuk bersorak gembira. City pula diberi masa tambahan 5 minit dan masih ketinggalan 2-1.

Penyokong City mula sugul dan menangis kecewa. Tapi para pejuang City masih tidak berputus asa membuat serangan demi serangan dan QPR hanya mampu bertahan. Tiba-tiba, keajaiban telah berlaku. Tuhan Maha Kuasa & Dia telah menentukan segalanya. AGUEEROOOOOO....!!!! jerit pengulas sukan di kaca tv. Sergio Aguero menjadi hero berjaya membolosi gawang lawan di minit ke 93. Semua penyokong di stadium atau dimana saja mereka menontonnya, terkejut & menjerit kegembiraan. Suasana sugul tadi bertukar riuh gempak gempita. Mereka sungguh tidak percaya disaat-saat akhir City berjaya memintas kedudukan United dan bergelar Juara EPL. Setelah whistle penamat ditiup oleh pengadil, pasukan City menjerit kegembiraan kerana berjaya mencapai impian. Para penyokong di stadium terlalu gembira hingga turun membanjiri padang meraikan kemenangan bersama pasukan City. Ada yang menangis kerana terlalu gembira.

Itulah detik bersejarah buat penyokong setia kelab Manchester City. 44 tahun sekian lama menunggu akhirnya tercapai jua impiannya. Dan perlawanan akhir ini telah dinobatkan menjadi perlawanan yang paling dramatik dalam sejarah dunia bola sepak. Satu-satunya kelab yang berjaya memecahkan rekod dominasi Manchester United disaat akhir. Unbelievable.



Congratulation Manchester City!
Congratulation Roberto Mancini!
Thank You Allah!
Proud With City =)

P. A. : Oi, Fergie! We 'aving a party! U MAD, MEN-U? ;D
  

No comments:

Post a Comment