Monday, July 25, 2011

Hati-Hati La Di Jalanraya

Pagi tadi aku kuar awal skit nak pegi opis. Ntah ape mimpi aku leh plak tergerak nak pegi awal padahal selalu da ujung2 waktu baru nak gerak. Mybe sebab aku terfikir nak breakfast ngan kawan-kawan sblm tibanya Ramadhan. Nanti da pose, xleh la nak breakfast pepagi camtu. Opis aku kat area Batu Caves, so aku guna Highway DUKE sebagai jalan pintas dari Kg. Baru. Aku suke gune jalan ni pasal xlah sibuk sangat dan cepat sampai. 15 minit je sampai selalunya dengan kelajuan motor Legenda aku tu. Heheh.

Tapi hari ade satu kejadian yang mengejutkan aku. Mase aku tgh pecut on da way menuju Tol Sentul, aku terlihat sesuatu di tengah jalan. Betul2 tengah jalan. Aku slowkan motor dan pegi tengok apakah itu. "Ya Allah! Orang excident!.." kata aku. Aku terus stopkan moto benti kat tepi. Aku berlari, tengok2 brader ni sedang kesakitan. Tangan kiri dia tekulai rasenye dah patah. Motor brader tu plak da tercampak kat tepi jalan. "Encik.. Encik xde pape ke?" kataku secara spontan. Dia hanya cakap 'sakit sakit'.. So, aku cube papah brader tu ke tepi tapi dia makin jerit kesakitan terus aku xjadi papah dia. Dia betul2 tengah jalan so aku takut kenderaan lain lalu bahaye tu. Aku sorang plak mase tu xde orang lain. Tak lama pastu sorang pakcik lalu situ, aku terus tahan dia. "Kenapa ni?" tanyer pakcik tu. "Brader ni jatuh motor, pakcik" balas aku. Pak cik tu terus tahan orang lain, tipon bantuan, pastu ramai raider motosikal berenti kerumun kat situ kasi bantuan. Yang lain pula bagi bantuan jaga lalulintas dan jalan jadi mula agak sesak pasal orang slowkan kenderaan nak tengok apa berlaku.

Setelah tengok da ramai orang bagi bantuan, aku pun rase da cukuplah setakat itu aku tolong brader tu. Sib baek dia xparah sangat cuma patah tangan agaknya. Patah tangan pun saket giler oii sian aku tengok brader tu jerit2 sakit. Mintak jauh la.. Aku pun nak blah memandangkan waktu makin singkat nak ke tempat kerja. Sebelum blah tu, pakcik tadi sempat menegur aku. "Pakcik rase dia ni kene langgar lari ngan kete kot pasal ade kesan tayar kete kat jalan tu. Apa-ape pun nasib baek lah kite nampak dia td kalo tak habiss kalo kenderaan lain lalu..Hati-hati la di jalan raya ok." jelas pakcik macam tokoh pemimpin plak. "Heh..yelah. Syukurlah. Sy pergi dulu pakcik" aku pun blah meninggalkan tempat tu dan trus ke opis. Sampai je opis da lambat tp aku wat slamber je.. dan hari tu niat aku nak breakfast awal tak kesampaian. Tapi xperlah xmakan pun xpe aku xmoody, sebab aku rase aku dah buat sesuatu yg baik & betul pagi td. Hari ni kita tolong orang, esok-esok orang akan tolong kita pula, mane tau kan?.. Malang tak berbau dan risiko ada dimana-mana. Kadang-kadang bukan salah kita pun tapi dari kesilapan orang lain. Jadi selalulah beringat. So, you all, hati-hati la di jalan raya, wokeh.. Choi~ :)

2 comments:

  1. kesiannyer org tue ...hmmm ...nasib baik ada zam_spyder..kalau x...ape la nasib dia...sempat pakai costume x tadi ?? ehhe ...bak superman ..x sempat2 sampai spender dok kat luar..ko jangan wat cenggitu yer ..hihi

    psssttt : tibe2 teringat aku dok langgar org...oi oi..tp aku x lari ok...dan bukannyer salah haku .. =P

    ReplyDelete
  2. siti.. siti..
    aku xtau ko nak puji aku ke nak perli aku ni?
    aku tau aa aku ade rupe cam superhero.. tp main spender2 plak. bahayo tu.. jnji da selamatkn org. ekekeke..

    pasal kjadian ko tu aku pun kesian.. tp aku kesian pakcik tu la bukan ko. ekeke.. jgn maree xD

    ReplyDelete