Monday, September 5, 2011

Salam Nazam Lebaran =)

Salam Aidilfitri.. Salam MerdekaRaya. Eheh, da lama xbuat entry baru maklumla cuti raye sakan kat kampung. Pastu line internet kat kampung pulak kelajuannya ala-ala kuih siput.. huhu. So seminggu aku xonline or mengadap komputer. Kampungku berada di Kota Tinggi, Johor. Kalau dari KL mau 4 jam gak la nak sampai ke kampung aku tu. Jauh gak beb nak masuk dalam. Keliling kelapa sawit aje. Raya pertama aku dan family beraya di rumah atok belah mak aku di Sungai Sayong, Kulai, Johor. Memang da jadi kebiasaan raya pertama kami sanak-saudara sambut ramai2 kat sini sebab ini jelah atok yang masih ada di dunia ini. Yang lain da xde huhu.. Tema kaler baje raya aku kali ini warna peach. Nak tengok koleksi gamba raya aku tengoklah kat FB aku. hehe.. Well, bile dah bertemu ramai2 ni, macam2 la cerita dan perbualan kite dapat. Bukan sekadar bual kosong, kadang-kadang ada maksud yang tersirat. antara babak cerita yang masih aku ingat.

Kami tengah menonton tv, kuar iklan SimplySiti.
Mak : Ei, mak tengok siti ni makin seksi la. tak macam dulu, sopan je..
Aku : Seksi camne tu, mak? mane de dia pakai dedah2.
Mak : Tu haa.. tengok tu. kemain lagi skang dia pakai baju ketat2.. tayang bentuk body dia. terliuk sana terliuk sini. (sambil mak aku tiru posing siti dalam iklan tu)
Aku : hahaha.. alahh biasela tu.. biarlah mak. dia nak promote produk dia tu. kalo xbuat camtu kang takut datok k lari plak.
Mak : hehehe..

Tengah berehat dengan atok diruang tamu.
Atok : umur ijam dah berapa skang?
Aku : err..29 tok.
Atok : huh, bujang terlajak. bile la nak kawin?
Aku : hehe.. sabar tok. banyak bende sy nak settlekan dulu. kalo next raye sy da xde kat sini, maknenya sy dah kawin la tu.
Atok : nape plak?
Aku : yelah, sy da ade kat rumah mentua mase tu. ehehe..
Atok : .... (terdiam sambil hisap rokok)

Sesi bermaaf-maafan di pagi raya. Sampai turn Uda, adik aku.
Uda : Along, selamat hari raya maaf zahir batin. mintak maaf kalo ade tersalah cakap, terhutang, terpakai duit along banyak.. mintak maaf.
Aku : Okay along maafkan. Soal duit tu xperlah, along sanggup tolong adik-adik along. Along xkisah. tapi along mintak sesuatu je nak ko buat.
Uda : ape dia, long?
Aku : jangan tinggal sembahyang.
Uda : hmm yelah..

Kawan lama call..
Kawan lama : Assamualaikum, selamat hari raya..
Aku : Ya, waalaikumussalam.. selamat hari raya..
Kawan lama : ko bile nak kawin?
Aku : ai, itu soklan pertama ko? baguslah. ko pun xkawen lg. hmm..
Kawan lama : hehehe.. jgn marah.

Rata2 orang akan tanyer aku bile nak kawen. asal jumpe je tanyer soklan yg sama. bukannya nak tanyer khabar tapi soal kawen. haha. kadang-kadang ada yang sampai tahap sindir2 lebih2 lg atok aku. atok aku memang macam tu. mybe sebab cucunya yang lain ramai da kawin muda kot, so akula yg menjadi mangsa sindirannya. nampak cam teruk je life aku ni. tapi aku tak amik hati pun. dia nak cakap ape pun kite kene hormat dia sbgai orang tua. dia memang nampak garang, tegas tp hati baik. kene tahan je la tinger. rileks je sebab diorang yang menanya ni xpaham ape sebabnya. xtau camne life aku. aku malas nak cite tapi aku sekadar balas dengan senyuman je. sampai masenye. nanti diorg akan tahu juga. bersangka baiklah - bak kata kawan aku, Cik Bib. Setiap sesuatu kejadian telah ditentukan oleh Allah. InsyaAllah, kalo sudah diizinkan Tuhan, akan tiba jua giliranku nanti. Amin.

Raya tahun ni aku rase mcm da kureng je. Mybe faktor usia kot. haha.. da tua. yelah, dulu bnyk dpt kad raya, skang dpt brp keping je. Aweks2 pun da ramai kawen. aku pun da xpos kad raye kat orang. banyak dapat ucapan melalui SMS. jadilah, janji ada kan.. kalo ada org bg ucapan pada kita tu tandanya dia masih appreciate and ingat pada kita. hehe. Duit pun banyak da abis guna sepanjang cuti raya. Yelah, semua bende aku support untuk family aku di kampung dari segi baju raya, duit raya, kuih raya, keperluan dapur, minyak kereta dan macam2 lagi. Biarlah diorang rasa senang sikit. Bagi aku harta & duit yang aku ada bukanlah semata-mata untukku tapi untuk keluargaku juga. Mybe memang sudah tersurat menjadi satu tanggungjawab sebagai anak sulung agaknya.

Cuti seminggu aku habiskan di Johor. Tak sempat aku nak beraya ke kampung kawan2 di negeri lain. Hajat nak ke Perak pun tak kesampaian. Huhu.. Tapi xperlah, kate orang raya kan sebulan. bile2 leh datang rumah beraya xpun tunggu jelah jemputan open house nanti. hehe..



Well, kita masih dalam bulan raya, so dikesempatan ini juga aku ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua kawan2 dan kenalan di mana jua yang mengenali diri ini.. Maaf kalau ada tersilap kata atau terkecil hati, tergurau lebih. Semoga bergembira sepanjang Syawal ini dan diberkati Tuhan. Amin.. Jom kite layan lagu Siti ni. This is my No1 fav Raya song. Ooyeah.. Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin =)

No comments:

Post a Comment