Monday, June 13, 2011

KL Gangster - KL ni gua punya..

Balik kerja tadi gua singgah KLCC semata-mata nak tgk cite ni. Gua terlepas nak tengok haritu sebab pilih cite Super 8. Gua memang suke cite Hollywood berbanding filem tempatan. Sorry to say la. Cite Melayu ni banyak xde feel. Balik2 cite cinta..cite antu..itu jelah. Tapi filem KL Gangster ni seolah-olah menarik perhatian gua untuk tgk. Mybe gua gangster gak kot. Mybe juga sbb gua dengar orang kate cite ni lain dan besh. Besh dari segi mana? So.. gua pun pegi tgk sendirik.

Well, tajuk pun da 'Gangster' sudah tentulah cite ni berunsur ganas & kijam. Tumbuk menumbuk, darah, bunuh-bunuh dan bergadoh adalah aksi wajib mana2 filem ganas. Kali ni kite tengok aksi gangster orang Melayu kita. Filem ni mengisahkan Malek (Aaron) yang baru keluar dari penjara dan mahu bertaubat (bagusla..). Dalam bandar KL ni, terdapat 2 kumpulan gangster yg besar iaitu kumpulan Dragon dan kumpulan King. Masing2 tunjuk hebat dan berebut kawasan. Malek merupakan taiko besar bersama King ketika dulu tp sebab diperangkap oleh Shark (Shamsul) - anak tiri King, Malek dipenjara. Sekembalinya Malek ke KL, dia mendapat tahu keluarganya sudah huru-hara. Adiknya Jai (Adi Putra) menyertai kumpulan gangster Dragon dan adik perempuannya pula sudah rosak akhlak. Maknya diabaikan oleh adik-adiknya dan menyara keluarga dengan menjual kerepek di jalanan. Malek dapat tahu yang masa dia dalam penjara, ramai gangster datang rumah dan buat kacau keluarganya. Adiknya jadi rosak pun disebabkan itu. Mybe kene rogol kot. Sedih tol. Malek dah berniat hendak menjadi baik dan tidak mahu join gangster lagi tetapi niat suci murninya telah diganggu gugat oleh Shark. Shark cemburu dan berdendam dengan Malek kerana Malek begitu rapat dengan King. Dia rase kegangsterannya tergugat. Dia terus mengacau dan tikam kawan baik Malek, - Padil (Zizan) dan bunuh King. Shark juga berjaya pengaruhi Jai join kumpulan dia. Malek hilang sabar dan terus serang tempat Shark sambil dibantu kawannya Ajip dan konco-konconya. Dan pertarungan hebat pun berlaku. Jai vs Ajip dan Malek vs Shark. Shark yang nampak ganas rupa-rupanya sayur je Malek belasah dia. Hanya hebat berkata2 saja. Setelah Shark tumbang, final round - Jai vs Malek. Adik-beradik ni bertumbukan dan akhirnya Jai kalah. Shark pula mati ditembak oleh Dragon yang datang tiba2. Di akhir cerita, Malek masuk penjara semula dan cite pun abisss... huhu..

Begitulah cerita Melayu yang kadang2 kite tak paham penghabisannya. Aik, macam tu je abis? selalu macam tu kan.. tergantung. Tapi, aku rase cite ni lg besh dari Kongsi. Bab aksi gadoh2 memang real gedebe la. Memang nampak diorang tumbuk mcm betul2 lebih2 lagi Adi Putra punya style. Pergh..memang gangster giler. Watak gangster Shamsul plak banyak bunyik je dari aksi. Muke da ganas ade tatoo tp asyik nak memekik je maki hamun sana sini. Bile gadoh, kejap da kalah. Apa pun xbleh.. Watak Zizan pun banyak kelako. Dari segi dialog pula, overall cite ni banyak bahasa kasar digunakan tapi xlah keterlaluan seperti sial, anjing, bodoh, bangang, jahanam, kepala bana, cilake banyak lagi la.. Biase la gangster beb, xkan nak ckp lemah lembut plak. Hallamakk aii... Hahaha. So, terpulangla pada lu nak tengok atau tak. Kalau xnak tgk pun xper kot, tunggu la kuar kat Astro nanti. Tapi jangan kasi bebudak tgk, bahayo tu.. huhu. Ok gua malas la nak cite lebey2, lu tgk la nanti, gua chaloo dulu la beb.. Choi~
Moral : Jangan jadi Gangster kalo xcukup berani...

Rating : *** (3 bintang)

P.A. : Wujud ke gangster2 Melayu ni? Entahla ye.. selama gua dok KL xnampak pun. Tapi gua Gangster Kg. Baru ok... tempat ni gua punya.. ngehehe..

2 comments:

  1. okie ...gangster kg baru yg pakai kopiah di hari jumaat.. =P
    saya x berminat nak tgk citer ni di wayang ...
    mari kiter download saje ...heehhe ...

    sorry ..citer cmni , x berkenan..sbb ada 2,3 helai citer yg lebih kurang cmni kat mesia ni ... boooOoriiIinnngg... !

    hehe to me laa..korang lantak korang la nak tgk ..
    eh .! aku dah mcm update entry lak dalam comment nie ..haha..
    peace yaw!

    ReplyDelete
  2. ye trimas chikebumm atas komen ini. xpe2.. ia digalakkan. haha..

    well, aku pun xlayan sgt pun cite melayu. tp saje nak try tgk mane tau best. ade yg yg suke ade yg x, trpulang pd individu.

    so, kalo da donlod sila share ok.. ingat, sharing is.. aa..jawab sindrik. ekeke.. peace! :p

    ReplyDelete