Saturday, June 11, 2011

'Super 8' Yang Superb!

Menyebut saja perkataan 'Super' mesti kita ingat cerita ini cerita ala Superhero kan? 8 orang superhero ke? No..no.. Tapi tak semestinya. Maaf, filem Super 8 ini tiada kaitan langsung dengan mana2 superhero. Malah hero2 filem ini adalah sekumpulan budak2 sekolah!. Ya, aku dah tonton dan ternyata filem ini tak mengecewakan. Apa itu Super 8? Ini antara ringkasan cerita yang boleh aku kongsi. Filem ini mengisahkan sekumpulan 5 sahabat budak2 di sebuah penempatan kecil di Lillian, Ohio sekitar tahun 1979. Mereka antaranya adalah Joe (anak sheerif, make-up artist), Charles (si gemuk tuan director), dan Alice (si awek comel pujaan ramai). Mereka sedang sibuk menyiapkan rakaman filem untuk pertunjukan festival sekolahnya nanti. Ketika merakam satu babak lakonan di stesen keretapi, satu kejadian dahsyat giler telah berlaku di depan mata mereka. Keretapi yang melintas laju di situ telah berlanggar dengan sebuah trak yang tiba-tiba muncul di landasan, lalu terbalik, terbabas dan terbaboomm... meletup sana sini. Budak2 tu lari bertempiaran menyelamatkan diri. Dan secara tidak sengaja kamera yang digunakan mereka itu telah merakam kejadian itu.

M
ereka mula menyedari yang kecelakaan yang berlaku itu bukanlah kemalangan tetapi telah dirancang. Setelah kejadian tersebut, beberapa kejadian pelik dan misteri telah berlaku. Beberapa orang hilang, enjin2 dalam kereta hilang, bekalan elektrik terputus dan muncul pula pasukan tentera di kawasan mereka. Jadi budak2 ni dengan beraninya cuba menyiasat apa sebenarnya yang berlaku, sambil merakamkan setiap kejadian dan akhirnya mereka menemui sesuatu yang menakutkan - makhluk asing!. Yeah, a freaking man-eating alien, dammit.. Alien ni besar bagak jalan macam labah2 dan makan manusia. Si awek comel Alice pun kene culik ngan alien tu tapi berjaya diselamatkan oleh Joe. Bagaimana Joe selamatkan Alice? Apa akan jadi dengan alien yang ganas tu? Tengoklah sendiri.. kang spoil plak. kuikui.

Banyak scene yang membuatkan jantung anda terkezut dan rasa cemas. Dengan bunyik letupan semasa pihak tentera berperang dengan alien dan paling awesome mase scene keretapi tu terbalik. Dashat giler macam real, beb. Sakit telinga aku. No wonderla cite ni diklafikasikan 18PL not U. Okaylah, pada yang minat cerita science fiction mcm ni, eloklah pegi tengok. Tak rugi, alamilah sendiri.. Chow~

Well, for ya information, Super 8 itu sebenarnya adalah jenis kamera jenama Kodak yang dipakai oleh budak2 tu. Hehe..
Rating : **** (4 bintang!)

P.A. : suke tengok Alice (adik Dakota Fanning). Cute giler seehh... ;D

No comments:

Post a Comment