Sunday, October 16, 2011

The Thing : Prequel

Aku peminat cerita sains fiksyen terutama berkaitan dengan alien. Bile melihat poster terbaru The Thing & trailernya beberapa bulan lepas, aku teringat pada filem ini yang aku tonton mase zaman sekolah dulu. Ia merupakan salah satu filem horror yang menjadi favorite aku dulu-dulu walaupun ia menakutkan, aku sanggup sewa video tapenya untuk ulang tayang. (Yelah dulu-dulu cd, dvd or internet lom ada. Very old school. hehe..). Oleh itu, aku tak melepaskan peluang untuk menonton filem terbarunya ini dan melihat sendiri apa ceritanya.

'The Thing' - 2011
kali ini merupakan filem prequel kepada filem yang sama pada tahun 1982. Ya, prequel bukan remake. Kalau anda ada tgk cerita The Thing yang lama lakonan Kurt Russell, anda wajib kene tengok prequelnya ini. Jalan ceritanya masih nampak sama, makhluk yg sama cume bezanya watak utama dan penghujung cerita. Watak utama kali ini adalah seorang aweks! Ya..that's good point.

In a place of nothing, they found someTHING!.. Ceritanya bermula dengan beberapa org Norwegians (orang tempatan Antartika kot) yang menemui sebuah spaceship dan sekor alien terbenam jauh dalam salji Antartika. Sekumpulan scientist dari Amerika termasuk seorang awek pakar palaeontologist - Kate Lloyd (serius.. muke sweet mcm Nur Fathia), telah dijemput datang untuk membantu mengkaji fenomena itu. Mereka telah berjaya mengeluarkan makhluk asing tersebut yang telah beku dalam ais dan cuba mengkajinya. Mereka yang terlibat dalam penemuan itu menganggap itu merupakan kejayaan terbesar dalam sejarah sains manusia.

Malang tak berbau, belum sempat mereka pulang, tanpa mereka sedari alien itu telah hidup kembali dan keluar melepaskan diri. Dengan penuh ketakutan, mereka mencari semula alien tu tetapi malangnya satu demi satu mereka dibunuh. Rupa bentuk alien ni sangatlah shit menakutkan macam hantu dan membunuh manusia sesuka hatinya. Apa yang menarik tentang alien ini adalah sifat fizikalnya yang tak tetap. Like a virus. Dah bunuh satu, yang lain plak keluar. Ia boleh merebak melalui darah, membunuh, menyerap tisu, meniru fizikal dan menyamar menjadi manusia hinggakan mereka tidak tahu itu salah seorang adalah alien! Dalam banyak2 cite alien, alien dalam ni la paling tak tercapai akal kita nak melihatnya. Mulut bertaring kuar kat perut, leher jadi panjang, tangan yang dah putus pun boleh kuar kaki cam ketam kejar orang! Such a goddamn alien from hell!

Banyak babak mengerikan dan mendebarkan sepanjang cerita. Kalau kasi budak2 tengok mesti ngigau terkecing-kencing malam. Sorang demi sorang mati dengan sadis sekali, tapi heroin kita, Kate Lloyd yang sweet lagi bijaksana berjaya survive dan menghapuskan semua alien itu satu persatu. Satu cara menghapuskan alien ini hanyalah dengan membakonya hingga hangus. Girl power huh? Tapi, betulkah semua alien tu da mati? Well, anda kenela tengok sampai habis.. Aku tak nak spoil. hehe..

Bagi aku, cerita ni okla best. Penuh debaran, xde la meleret-leret. Tapi rasenye filem yang pertama lagi ngeri kot. Lebih2 lagi babak kepala putus tu.. Euuww.. Nanti aku nak cari balik filem lama tu. So, kalo anda meminati cerita horror dan freaking aliens, saksikan di pawagam berdekatan. Remember, dont trust anyone around you. Beware! They are among us! Uuuuu... xp

Y2N Rating : 4 stars.

P.A. : ingat nak tengok balik la cerita X-Files, i love science fiction! I want to believe.. Dems..

No comments:

Post a Comment