Sunday, October 2, 2011

Jom Makan Shushi!

Ohayoo, mina-san.. O genkidesu ka? pernah makan shushi? arini sy nak sentuh pasal makanan tradisi masyarakat Jepun iaitu Shushi. Asyik telan makanan Amerika saja (MacDonald, KFC & etc.. erkk, da muak) apa kate kite try sekali sekala makanan negara lain pula. Janji ianya Halal. Shushi adalah segumpal nasi yang dibalut dengan daun rumpai laut then ditambah dengan bahan makanan lain seperti ikan, telur, daging dan sebagainya. Well, sabtu lepas aku meluangkan masa bersama sorang kawan untuk try makan shushi di Restoran Shushi King, Mid Valley. Kawan aku ni da biase sangat makan shushi, kire da expert la, so aku suruh dia suggest makanan yg best untuk dimakan. Yelah, first time la katekan. (jakun la plak) hehe..

Pengunjung boleh memilih shushi yang diletakkan diatas rak yang bergerak secara berpusing. Setiap shushi ade harganya tersediri mengikut warna piring. Kami ambil dalam 5 pinggan shushi dan 2 plate meal ikan salmon (aku dah xingat nama jepunnya). Mula2 memang teragak-agak nak makan, takut tak termakan. Ada yang mentah tapi xlah mentah giler2. tapi bile dah try, hmm.. sedap rupanya. Habis licinn.. haha.

So, pada yang tak pernah try lagi tu, cubelah. Kalo suke org Jepun atau anime, tak syokla kalo korang xtry makanan diorg plak. Mane tau tekak anda menerima sebaiknya makanan ini. Lagipun ianya fresh, berkhasiat dan banyak protien. Hmm.. Yang pasti, saya nak kesana lagi nanti. Hehe. Ok, setakat ini saja entry saya kali ini. Arigato Gozaimasu.. Jumpe lagi ^_^

P.A. : Terima kasih tak terhingga kepada kawan saya tu kerana merealisasikan keinginan saya makan shushi. ehehe.. Dah boleh jadi orang Jepun pas ni. Next time makan lagi.. Arigatooo.. =)

No comments:

Post a Comment