Monday, January 30, 2012

AJL26 - Awan Nano Juara!

Malam 29 Januari 2012 merupakan tarikh yang ditunggu-tunggu oleh peminat2 muzik tanah air. Mana tidaknya ia merupakan malam Anugerah Juara Lagu ke -26 (AJL26) yang berlansung di Stadium Bukit Jalil. Rata2 rakyat Malaysia (agaknya la) sedang menonton AJL26 dikaca tv atau dengar di radio. Menariknya AJL ini tiap2 tahun mesti ada tema. Tahun ini tema air pula. Aku memang puji krew2 TV3 dalam kendalikan event besar macam ni. It's not a easy job as we think. Dari segi promosi, iklan, stage dan konsep semuanya terbaek. Tahun lepas aku tgk live kat stadium tapi tahun ni aku tgk kat tv jela dgn family. Ok, seperti biasa 12 lagu terpilih akan berentap di final ini untuk menentukan lagu siapakah yang layak dinobatkan sebagai Juara seterusnya. Tentu korang pun tengok kan. Kalau terlepas tengok tu cube cari2 kat YouTube.

Lagu yang ditandingkan adalah Wanita Seluruh Dunia (Project Pistol), Kekanda Adinda (Atilia & Monoloque), Sedetik Lebih (Jac), Kisah Hati (Alyah), Sungai Lui (Aizat), Penakut / Gadis Semasa (Yuna), Kalau Berpacaran (Sohaimi Mior Hasan, Ana Raffali, Altimet), Awan Nano (Hafiz), Karma (Faizal Tahir), Cinta Muka Buku (Najwa Latif) & Beribu Sesalan (3 Suara). Kebanyakan lagu yang bertanding kali ini adalah sangat popular dan sering dimainkan di radio membuatkan kita pening nak meramalkan siapa bakal juara.

Dan pemenangnya adalah ... (drum roll)

Sememangnya lagu Kisah Hati ini mempunyai impak dan pesona tersendiri. Sampai anak2 buah aku pun hafal lagu ni. Dasyatt.. Lagunya berkisahkan cinta dan harapan ini berjaya direalisasikan dengan baik sekali oleh Alyah pada AJL kali ini. Dengan gimik ala Barby doll dan gaya seorang puteri kemudian disusuli dengan kehadiran putera Remy Ishak dipenghujung begitu dramatik memukau penonton. Aku rase lagu inilah yang paling banyak dapat tepukan gemuruh. Walaupun tak berjaya menjadi Top 3 tapi sekurang2nya Alyah tidak pulang dengan tangan kosong. Sungguh berbaloi. Tahniah Alyah!

Anugerah Vokal Terbaik. Korang teka agak2 siapa menang mase tu? Ramai, termasuk aku jangkakan Jaclyn Victor atau paduan 3 Suara kerana semua dah tahu kekuatan vokal mereka camne. Kita terlepas pandang yang vokal suara lelaki milik Hafiz juga power dan tinggi. Pilihan juri memang tepat. Tidak dinafikan Hafiz layak menang kategori ini sekali lagi. Dia dapat membawa lagu Awan Nano nada tinggi rendah dengan baik sekali. Tahniah Hafiz memenangi kategori ini buat kali ke-2.

Tempat Ketiga jatuh kepada lagu Karma nyanyian Faizal Tahir. My favorite song. Ha, tengok tu FT pi sepak air tandanya dia bengang tak dapat jadi juara. Haha.. ok joke je. FT kalu buat persembahan kat AJL mesti ada gimik gempaq. Itu yang orang dok tunggu2. Ada rumors mengatakan DCT akan muncul ketika lagu ini tetapi ia silap. Kalau dulu FT gunting rambut, Hanyut tenggelam dalam air skang dia pi bakar piano ditengah2 pentas plak. Watak jahat serba merah bersesuaian dengan lagunya yang penuh amarah. Haha.. Power lagu ni. Okla tu Bro FT dpt no 3. Dari tak menang langsung apa2, lagi sedey beb. Dengar cite FT mahu berehat dari sebarang penyertaan Anugerah tahun depan. So AJL27 tiadalah kelibat FT. Huhu.. Apa2pun, tahniah Bro FT! Keep Rock n Roll!

Memang ramai orang jangkakan lagu ini bakal mejadi Top 3. Memang tak menyesallah. Paduan 3 Suara yang unik & power - Shila Amzah, Ning Baizura & Jaclyn Victor ternyata membuahkan hasil. Jac sebelum itu sudah menyampaikan lagu Sedetik Lebih, Ning Baizura sudah lama tidak muncul di AJL manakala Shila pula ini kali pertama. Lagu Beribu Sesalan berjaya meraih tempat ke 2 AJL26 berdasarkan kekuatan lagu dan kehebatan vokal penyanyi2nya. Tahniah kepada mereka bertiga.

Dan akhir sekali, saat yang ditunggu-tunggu adalah pengumuman juara. Juara AJL 26 jatuh kepada lagu Awan Nano - Hafiz. Lagu ciptaan Sifu M. Nasir dan lirik oleh Buddhi Hekayat ini berjaya memikat perhatian juri2 dan penonton. Ternyata ia hebat dari segi susunan lagu dan keindahan melodinya serta liriknya yang begitu puitis. Awan Nano merupakan lagu berkisahkan kasih sayang antara anak dan ibubapa dan jika anda betul2 mendalami liriknya tentu anda rasa tersentuh. Begitu juga dengan persembahan Hafiz. Walaupun hanya berpakaian simple dan berkaki ayam (sama seperti dalam video klip). Hafiz begitu menjiwai lagu ini hingga menangis di pentas AJL26. Kemunculan Herman Tino selaku bapaknya juga turut memberi impak kepada kejayaan lagu ini. Tahniah Hafiz! Hidup rambut kerinting! =P



Mana yang tak berjaya tu, jangan patah semangat. Terutamanya Yuna sebab kedua-dua lagu topnya tidak berjaya di AJL26. Aku tau dia rileks je tapi kalo aku jadi dia tentu rasa keciwa gak woo.. Hope mereka semua terus berjuang dalam bidang seni dan memartabatkan muzik tempatan.
Ok, jumpe di AJL27 pula tahun depan...

P. A. : Ingin bela rambut panjang macam FT. Boleh tak? hehe ^^~

No comments:

Post a Comment