Monday, March 19, 2012

Dr. Seuss The Lorax - Pelindung Alam Semulajadi

Karya Dr. Seuss mmg terkenal dengan imaginasi tentang kewujudan dunia lain yang kita tidak ketahui. Terbaru penonton dibawa pula dengan The Lorax. Cerita ini berkisahkan mengenai sebuah bandar 'plastik' yang bernama Theed-Ville. Kenapa 'plastik'? Sebab dalam kawasan bandar itu semua bende adalah berunsurkan plastik. Tumbuh-tumbuhan, kereta, rumah dan semua diperbuat dengan plastik. Tiada satu pun pokok original yg tumbuh. Oleh sebab tiadanya pokok sebenar, maka udara segar dijadikan sebagai satu bisnes. Sempadan bandar ini pula ditutupi dengan tembok yang tinggi. Tiada siapa pun dibenarkan keluar.

Namun semuanya berubah apabila seorang budak bernama Ted berminat untuk mencari pokok sebenar. Dia sanggup mencarinya demi menunaikan hajat gadis pujaannya, Audrey. Atas bantuan neneknya, Ted telah keluar dari bandar itu. Keadaan di luar amatlah tandus dan gelap. Dia menemui orang tua bernama Once-Ler yang tinggal disebuah pondok usang. Setelah puas dipujuk, akhirnya Once-Ler bersetuju untuk menceritakan kenapa dunia di situ sudah tiada pokok.

Semuanya disebabkan oleh kesilapan silam Once-Ler ketika muda dulu. Beliau telah menemui hutan mistik penuh dengan pokok-pokok yang cantik. Disitulah Once-Ler telah menemui makhluk mistik bermisai lebat bernama The Lorax. The Lorax adalah pembela dan pelindung alam semulajadi. The Lorax telah memberi amaran kepada Once-Ler supaya tidak merosakkan hutan disitu jika tidak, dia akan menyesal seumur hidup. Tapi sayangnya, atas sifat tamak, beliau telah membuka kilang dan menebang kesemua pokok-pokok disitu sehingga habis licin. Beliau menjadi kaya raya ketika itu tapi tidak lama, disebabkan beliau telah melanggar amaran The Lorax. Once-Ler jatuh miskin dan menyesal xsudah dan mengasingkan diri dari manusia lain sehingga sekarang. Tapi Once-Ler nampak peluang kedua untuk menebus kesalahannya dengan bantuan Ted. Apa pertolongan yang akan dilakukan oleh Ted? Berjayakah Ted menemui pokok sebenar? Saksikanlah animasi cute yang penuh warna warni ini. Pasti terhibur.. =)

Mesej : Sayangilah Bumi Kita! ^_^

P.A. : ingin bela misai macam The Lorax.. ada macam Datuk K tak? apakah? haha.. xD

No comments:

Post a Comment