Wednesday, July 6, 2011

TF3 - Dark Of The Moon

Waahh..akhirnya dpt gak tgk cite Transformers 3 sblm ni asyik xsempat aje. Agak lambat skit nampaknya teman dpt tgk, tp janji tgk. ekeke.. Memang full saje pawagam. Aku dah tempah awal sehari pun dapat dok tepi..ciss la. Tp xper. Oklah, meh la teman kongsi skit review kat kome semua pasal cite TF3 ni. Tapi xde full story nanti ade yang kata aku spoil haha.. Filem ni start dengan flashback sejarah penjelajahan manusia ke Bulan tahun 1969 oleh Amerika dengan Apollo 11. Sebenarnya mereka bukan saje nak menjejaki bulan tapi semua ini berkenaan dengan satu misi sulit yg dirahsiakan kepada umum, iaitu menyiasat sebuah kapal angkasa yang terhempas di bulan pada tahun 1961.

Kapal angkasa itu milik Autobots yang bernama Sentinel Prime. Dia merupakan otai Autobots dan juga mentor kepada Optimus Prime. Masa ni Sentinel masih dalam keadaan pengsan atau sleep mode. Dengan rasa hormat, Optimus Prime membawa pulang mentor beliau ke Bumi lalu menghidupkannya semula dengan Matrix of Leadership dan harapan beliau Sentinel akan mengukuhkan kedudukan Autobots. Malangnya Sentinel Prime berfikiran kolot, tidak sukakan Bumi dan lebih berminat membina semula planet Cybertron (Agaknya dia rindu kg halaman..hehe). Malah demi merealisasikan impian itu, dia telah berpakat dengan Megatron & Decepticons semata-mata mahu mengembalikan era planet Cybertron. Sedangkan dia tak sedar tipu muslihat dan propaganda Megatron.

Dengan bantuan Decepticons, Sentinel Prime memasang beberapa alat teleport di bandar Chicago untuk menarik planet Cybertron ke Bumi. Oleh itu, banyak kapal angkasa dan robot2 jahat masuk ke bumi dan membunuh manusia sewenang-wenangnya. Ini menyebabkan kacau bilau di bandaraya Chicago dan banyak kemusnahan berlaku. Kire macam cite 'War of the World' la.. Situasi bertambah teruk apabila robot bad-ass bermata satu - Shockwave muncul dengan robot 'ulat gergasi' nya yang menakutkan. Tapi dengan satu tetakan maut oleh Optimus Prime, robot gergasi itu mati jua (hebat2..).


Pertarungan sengit berlaku antara Autobots - Decepticons dan banyak watak robot mati dalam perjuangan. Pihak tentera USA pun menyelit jugak membantu Autobots dengan serangan udara dan darat (saje la tu USA nak tunjuk kuat..). Final battle, Optimus Prime vs Sentinel Prime tetapi Sentinel lagi otai so tangan kanan Optimus putus ditetak. Belum sempat dia bunuh Optimus, Megatron ambil kesempatan curi pukul dari belakang Sentinel menyebabkan Sentinel tumbang. Megatron ajak fight dengan Optimus tetapi belum sempat dia buat apa2, dengan satu tetakan saja, kepala Megatron hancur bederai bertaburan seperti pasir ditepi pantai (giler hebat Optimus..). Kemudian dia bunuh Sentinel Prime kerana mengkhianati Autobots. Itulah balasan pada robot yang degil. Kill kill die die..hehe. Alhamdulillah.. Perang da tamat.. eh tu lirik lagu hehe.. dan mereka yang survive tersenyum riang then abiss.. camtu je. haa tepuk2.. tepuk jelaaa...

Sebenarnya cite dia panjang dan meleret-leret tapi aku cite skit je part2 yang penting. Dekat 3 jam duk dalam panggung mau xpedih punggung, beb. So aku tambah skit informasi apa yang tak patut dalam filem ni:

1. No More Sexy Megan Fox. Awek baru, Carly (Rosie Hungtinton-Whiteley) agak kaku lakonannya. Beliau lebih banyak tayang bentuk body beliau yang marvelous tu dan jual muka saja.

2. Megatron transform jadi lori tangki buruk (macam lori sampah pun ada). Kesian aku tengok watak ketua Decepticons ni macam robot sakit, diperkecilkan oleh Michael Bay. huhu.. tak patut.

3. Ironhide is dead. T_T

4. Starscream mati ditangan Sam Witwicky? Oh shitt.. i cant believe it!

5. Megatron tak banyak lawan dan lemah dalam filem kali ni then mati ditangan Optimus hanya dalam 3 saat saja. Patutla ramai tak puas hati. Nak cepat abiskan cerita ke ape..huhu.

Sebagai Transformers fan, memang banyak bende tak puas hati dlm filem ni. Tapi apa leh buat, sudah tentu Micheal Bay kata, "lantaklah ni filem aku.. bukan filem ko. sukati aku la nak buat camne.." Huhu.. So, terpulanglah pada kome nak tengok ke idak. Kalo x, tunggu ajelah DVD kuar. Teman xtau la ni filem last ke idak. Kalo ade sambungan lagi, hope try director lain plak. Teman rase filem ni biase je la superb hanya pada CGI not storyline, tapi bagi teman TF1 lagi besttt tak hingat sampai bile2... xD

Y2N Rating : 3.5/ 5

P.A. : "You may lose your faith in us, but never in yourselves. From here, the fight will be your own." - Optimus Prime

2 comments:

  1. Agak-agak lagu yang Linkin Park-Iridescent kena tak dengan Transformers 3 ni??

    ReplyDelete
  2. soklan ko ni buat aku mrujuk pd lirik lagu tu. hehe.

    okla kot psl lagu tu kisahkn mencari kedamaian wlpn slow.(agaknya)

    tp kalo LP bagi lagu rancak mcm sblm ni lg gempak agaknya.

    tq pidot. :D

    ReplyDelete