Wednesday, March 2, 2011

Filem Pilihan Februari - I Am No 4



Alkisah.. ada 9 ekor baby alien melarikan diri setelah planet mereka, Lorien dihancurkan oleh spesies alien lain yang jahat giler. Mereka adalah survivor spesis mereka dan terdampar dibumi (Macam cite superman la plak..). Then, sembilan baby ini dikawal oleh penjaga mereka dan dijaga sampai mereka semua dewasa. Di samping itu, sembilan bayi ini masing-masing memiliki kekuatan luar biasa yang superpower gila. Salah satu alien tersebut bernama Number 4 (dialah hero cite ni.. macho tak?) kemudian bersembunyi identiti di bumi dan menyamar sebagai remaja bernama John Smith di sebuah pekan Paradise, Ohio.

Masa berlalu, No 1, No 2, No 3 sudah mati dibunuh. So, kini giliran No 4 menjadi mangsa buruan. No 4 mesti bersembunyi dari mereka yang sudah mengancam nyawanya dari dulu. Namun ketika dalam penyamaran itu, John jatuh cinta pula dengan Sarah Harte, seorang gadis photographer yang cantik yang sama sekolah dengannya ketika di bumi. Dengan wujudnya perasaan cinta itu, John menjadi tidak takut lagi. Dia bersemangat untuk melawan untuk mempertahankan dirinya dan orang tersayang. Sayang awek punya pasal.

No 4 mempunyai kebolehan mengeluarkan aura cahaya yang menyilaukan (kire malam-malam tak yah pakai touchlight la) dan mampu menghentikan sesuatu yang bergerak dengan tangan kosong. Dia mula mempelajari untuk control aura yang keluar di tangannya. Seorang awek cun lagi ganas - No 6 , muncul di saat-saat genting memberi bantuan kepadanya. Lama-kelamaan atas dorongan yang kuat, dia berjaya mengawal kuasanya dan menewaskan musuh-musuhnya. Di akhir cerita, No 4 bertekad untuk menjejaki dan mencari survivor nombor lain yang masih hidup. Kire bersambung la..

Filem ini memang menarik untuk ditonton lebih-lebih lagi pada mereka yang menyukai filem aksi dan sains fiksyen. Mungkin ini kira episod pengenalan dimana No 4 masih tercari-cari kekuatan sebenar kuasanya. Difahamkan filem ini akan menjadi sequel yang panjang dan akan bersambung-sambung seperti cerita Harry Potter (jenuh la nak tunggu sampai abis). Namun pada pandangan saya filem ini ada persamaan jalan cerita dengan filem lain. Contohnya percintaan antara dua darjat manusia dan makhluk asing sama seperti jalan cerita Twillight, manusia bercinta dengan vampire. Apapun kita tetap layan cerita ini dan tengok apa sambungannya nanti.
Y2N Rating : 3 bintang

P.A. : i am no 7.. hehehe..

No comments:

Post a Comment