Wednesday, June 8, 2011

Review - X-Men : First Class

Da lama aku xupdate blog. Gara2 quota broadband aku da lebih limit so internet slow giler. Huhu..sabo jela. So aku nak review pasal filem yg terlatest aku tgk 2 Jun aritu. Kalo anda peminat filem adiwira dan kipas-susah-mati Xmen, sudah tentu filem ini tak mau anda lepaskan. X-Men : First Class merupakan prequel (kembali balik asal) kepada filem - filem X-men yang sebelum ni. Kirenya sejarah X-Men la. Watak utama kali ini sudah tentu ketua segala mutan - Charles Xavier (Prof X) dan Erik Lehnsherr (Magneto). Mereka berdua mendapat tahu kebolehan masing-masing ketika masih muda. Erik berasal dari Jerman dan keluarga susah. Dia mempunyai kebolehan control besi bagaikan magnet. Ibunya telah dibunuh Sebastian Shaw ketika dia dipaksa tunjukkan kuasa magnetnya. Sejak itu dia bersifat pendendam dan radikal. Charles Xavier pula berasal dari keluarga berada dan melanjutkan pelajaran ke Universiti hingga dapat gelaran Professor. (yaa..dia belum botak mase ni ok..). Dia mempunyai kebolehan masuk dalam minda dan control orang tu. Ketika ini, Charles telah pun berkawan rapat dengan Mystique sejak kecil lagi.

Di suatu adegan, Charles telah menyelamatkan Erik dari mati lemas ketika mengejar Sebastian Shaw. Sejak itu mereka menjadi kawan baik walaupun kedua-duanya mempunyai ideologi yang berbeza. Atas sokongan pihak CIA, mereka mempunyai misi yang sama iaitu memusnahkan niat jahat Sebastian Shaw yang cuba memperlagakan Jerman & Amerika. Dia cuba meletuskan Perang Dunia ke-3 dan membunuh manusia. Bagi menewaskan pakatan Shaw, Prof X dan Magneto mencari mutan2 lain diserata dunia dan dikumpulkan menjadi satu pasukan yang bergelar X-Men (kire first batch la ni..). Mereka ada jumpe and ajak Wolverine join tp kene f*ck pulak, terus xjadi. Hahhaha..


Akhirnya ada 6 yang terbaik mereka dapat - Beast (gorila biru yang bijak tp ganas), Banshee (kuasa hipersound xterbatas), Darwin (boleh kuar insang & sisik), Angel (ada kepak rama2 dibelakang), Havoc (kuasa lontaran aura berpusing) & Mystique (boleh bertukar rupa). Bagaimanapun Darwin mati dibunuh Shaw dan Angel pula berpaling tadah dan memihak pakatan Shaw yang terdiri daripada Emma Frost yang putih seksis (boleh baca fikiran, kulit jadi berlian) & Azazeal (rupa macam setan, boleh hilang2).

Setelah bertarung hebat di sebuah pulau, Shaw mati jua ditangan Erik sebagai pembalasan dendam kesumat. Charles pula tak mahu Erik membunuh tapi apa kan daya, dia terlambat. Topi milik Shaw terus dipakai oleh Erik untuk mengelak Charles membaca fikirannya. Charles jadi cacat xboleh berjalan setelah terkena tembakan ketika menyelamatkan Erik. Akhirnya, mereka terpaksa berpecah dua kumpulan dan Erik meneruskan perjuangan idealoginya untuk menentang manusia dan bergelar Magneto.. Dan episod perjuangan X-Men pun bermula..

Rating : ***** (5stars) mmg terbaekkk dari ladang mutann... ;)

P.A.: buruknya Mystique mase ni tp gedik gak dia ni. Kejap2 berpacaran ngan Prof X, pastu cinta Beast, last-last suke Magneto.. ekeke..

4 comments:

  1. mystique; she just wanted someone to accept & love her for who she is. that's why she chose magneto :p

    ReplyDelete
  2. yeah, that's right aoitsuki-chan. only magneto can see the beauty inside her. hehe.. :D

    ReplyDelete
  3. ehem ...masih belum tonton ...akan tonton nantie ...

    ReplyDelete