Friday, May 20, 2011

Jom Berbasikal di Taman Botani Negara

17 Mei hari tu merupakan hari cuti Wesak. So, dari borink dok rumah, makan tido membesarkan perut saja, baik aku kuar beriadah kuarkan peluh. Kebetulan kawan aku si Sharmi menge'tag' aku di FB mengenai aktiviti berbasikal di Taman Botani Negara, Shah Alam. Memang aku suke la. Dah lama xbawak basikal ni. Kami bertolak jam 7 pagi dan tiba di Taman Botani itu jam 8.30 pg. Disana aku berkenalan dengan kawan2 Sharmi - Suzie, Ina & Apan. Setelah sesi berkenalan & breakfast, kami pergi mendapatkan basikal sewa. Memang ramai orang mase tu menunggu giliran mendapatkan basikal tapi alhamdulillah.. rupanya Sharmi da booking awal2 so tak payah la beratur panjang. Sharmi orang Tourism Malaysia so senang je la nak dapat khidmat macam ni, tak payah tunggu lama-lama.

Setelah mendapat basikal pilihan masing2, kami pun berkayuhla sepanjang jalan dalam Taman itu. Suasana pagi hutan dalam Taman itu sungguh menenangkan. Dah lama aku tak rasa sebegini. Itu la asyik duduk bandar je mengadap dinding bangunan. Haha.. So, macam biasala. Sambil berkayuh tu sibuk je bergamba sana-sini. Masing-masing dengan perangainya. Kawan2 Sharmi tu memang sempoi lebih-lebih lg si Suzie tu. Asyik bercakap je. Haha.. Dalam sibuk kitorang tengah berkayuh tu, satu kejadian telah berlaku. Sorang biker Uncle Cina jatuh tercampak dari basikal betul2 kat belakang kami. Habis berdarah kepala Uncle tu. Kitorang cepat2 tolong dia dan panggil bantuan. Bantuan kecemasan jururawat segera diberikan oleh cik Suzie. Setelah mendapat bantuan, Uncle tu dihantar ke hospital. Kami continue berkayuh dan singgah di Taman Kaktus. Di situ sibuk masing2 berposing bergamba sakan. Macam2 telatah diorang ni. Aku yg mula2 nak control macho pun akhirnya terlebey suda juga. Terlompat2 ambik gambar. Masa on da way balik semula, tayar basikal Sharmi paancit pulak. Terpaksa la menolak sampai bawah. Haha.. Memang penat tapi aktiviti ni bestla. Rasa nak pegi lagi nanti. Selepas lunch kami pun berpisah dan aku pulang ke KL semula. Mybe lepas ada lagi aktiviti yang akan diorganize oleh Sharmi n the gang dan aku pasti akan ikut lagi hehe..

Kepada sesiapa yg rasa2 nak beriadah berbasikal mcm ni bolehla datang Taman Botani Negara ini. Pastikan anda datang awal pagi pasal ramai orang beb. Sewa basikal RM 3 sejam pertama dan tambah RM 1 untuk jam2 berikutnya. Untuk maklumat lanjut sila lawati website www.tamanpertanianmalaysia.gov.my okeh. Alahai promote plak. So.. kita enjoyy.. :D

P.A: Next Destination.. Cameron Highland... :D

2 comments: