Monday, May 9, 2011

Urgh.. Panasnya..

Panasss.. Argghh.. da bape ari aku xleh tido nyenyak. Bukan pasal serangan pengganas nyamuk atau bunyik bising kenderaan diluar mahupun sedang merindukan seseorang tapi cuaca panasss.. biarpun waktu malam, bahangnya terasa hingga berpeluh-peluh satu badan. Rumah aku tingkat 4 pun da terasa panas apetah lg tingkat bawah agaknya. Pejam mata kejap saja kemudian terjaga balik, terguling-guling atas katil, trus jatuh... Last-last atas lantai jugak aku tido.. huhu. Memang perit bile masuk rumah je rase bahang panas. Semua peralatan, bantal, tilam, buku, paip air semua jd hangat. Betul-betul dugaan ni. Aku skang tido kipas betul2 sebelah aku kalo tak sebelum ni kipas ade la jarak dalam 3 kaki cam tu. Well, aku rase bukan aku sorang je rase mcm ni, mybe seluruh rakyat Malaysia agaknya (xsemua la..). Mak aku tipon pun kate kat Johor terasa panas waktu malam. Betul la tu satu Malaysia rasa panas. Yang ade aircond tu sedap la. Kita nak beli aircond xmampu lg. (dok rumah sewa biasela ekeke..) Kalo malam da rasa bahang camni, waktu siang entah camne lg. Sib baik la kite ni keje pejabat, ofis tu semua pakai aircond. Sejuk skit. Melainkan ade orang bikin panas baru terasa panas hati..hehe. Sebab ape ye leh panas semacam mcm ni haa? Korang tau ke? Well, mungkin ada yang dah tahu sebab musabab fenomena kepanasan ini berlaku. Bagi mereka yang belum tahu, meh aku bgtau skit info..

Berdasarkan sumber akhbar, menurut kata Pengarah Pusat Ramalan Cuaca Jabatan Meteorologi Malaysia, Saw Bun Liong, suhu panas yang melanda di Malaysia ini berpunca dari kesan Ribut Tropika Aere di Filipina. Ia meniup angin dari arah Barat Daya Filipina ke negara ini menyebabkan kelembapan udara di rantau kita berkurangan dan keadaan ini membawa kepada kurangnya jumlah taburan hujan serta cuaca kering. Wat mase ni, hujan xdpt turun dalam jangka masa seminggu gitu. Keadaan panas ketika ini sehingga menjangkau suhu 36.2 - 38 darjah Celcius (normal 32 darjah Celcius je) dan akan berakhir selepas seminggu lagi.

So, kene tahan la yee... Tu baru je Tuhan nak uji skit, panas kat dunia, dah kita keluh kesah. Kalo da dok bawah ekon masih panas gak, maknanya banyak dosa tu, bawak2 la tobat. hehe.. Banyakkan minum air masak (xsemestinya ais). Banyakan beristighfar dan ingatlah, ini baru panas dunia, panasnya neraka tu lagi la dashatttt tak terhingga. Huhu.. Kita minum duluuu...

P.A: menaip entry ni pun da berpeluh.. huhuh..sabo je la..

No comments:

Post a Comment