Monday, May 16, 2011

Terima Kasih, Cikgu..

Semua orang tahu, 16 Mei sememangnya telah diiktiraf sebagai Hari Guru buat semua guru-guru yang mana ia disambut seluruh dunia. Pada mereka insan yang bergelar guru, cikgu, teacher, uztaz atau ustazah pasti hari ini merupakan hari yang amat bermakna buat mereka. Setiap kali tiba Hari Guru, pasti ada hadiah istimewa akan diterima para guru dari anak-anak muridnya. Sebagai memperingati jasa dan pengorbanan seorang guru, seharusnya kita memang perlu meraikan hari begini. Menyebut tentang Hari Guru, aku teringat kenangan semasa di sekolah dulu. Adakah masih kita ingat akan cikgu-cikgu kita semasa kita sekolah dahulu? Dimana mereka sekarang? Apa khabar mereka? Adakah mereka masih bergelar guru? Pernahkah kita ambil tahu lagi seperti dulu? Semua persoalan itu kadang-kadang aku terfikir. Sejak sekolah tadika lagi hingga ke sekolah menengah, aku masih ingat lagi raut wajah dan nama cikgu-cikgu yang pernah mendidik aku walaupun tidaklah semua. Dan sempena Hari Guru yang bermakna ini, aku dedikasikan entry ini khas untuk mereka. Berikut adalah cikgu-cikgu yang menjadi favorite aku semasa di sekolah dulu.

Sekolah Tadika
1. Cikgu Saidah - cikgu pertama yang mendidik aku.. :)

Sekolah Rendah
1. Teacher Lee ( Bahasa Inggeris) - sanggup gadaikan masa cuti Chinese New Year buat tuisen demi mase depan anak murid. huhu...
2. Cikgu Paat (Kemahiran Hidup) - suka buat jenaka & banyak bagi nasihat yang berguna.

Sekolah Agama
1. Ustaz Sairozi - suka bg denda yang pelik2 hukum pelajar termasuk aku. Aku ponteng so kene denda pusing satu blok sekolah dengan kepala diserkupkan dengan plastik bag. Uwahaha...sedih + malu. Tp semua tu jadi kenangan manis dan pengajaran yg bermakna. terima kasih Ustaz..
2. Ustazah Pn. Khadijah - selalu bg sokongan moral dan suke bg aku markah tinggi2.. hehe..

Sekolah Menengah
1. Cikgu Jaslaini (Matematik) - the best teacher of my life.. i salute you forever :)
2. Cikgu Fazli (Fizik) - asyik nak marah je tp bagus cara mengajar, mudah skor.
3. Cikgu Adnan (Sains & Cikgu Disiplin) - cikgu yg garang, bawak rotan kemana saja.
4. Cikgu Maslina (Bahasa Inggeris & Kaunseling) - cikgu fav budak kelas aku, lembut je orangnya. maklumla cikgu muda chantek katekan.. hehe.

Semua cikgu-cikgu ini pernah menjadi sumber inspirasi aku dulu. Dari tak tahu belajar sampai pandai. Sebenarnya ramai lagi aku nak sebutkan tapi aku dah xberapa ingat lagi nama2 mereka. (Terukkan aku..huhu). Itu belum cite aku kene lempang and kene berdiri atas kerusi lg. Haha.. Tapi apa yang penting..apa pun cikgu kita cuba lakukan semuanya demi kebaikan kita juga. Tanpa berkat doa dan usaha mereka, kita pasti tiada disini. Maybe kalau tiada mereka, aku akan keje kilang mahupun pekerja ladang sawit. Mane tau..huhu.. Semoga mereka semua dalam keadaan yang baik. Hanya Allah saja mampu membalasnya. Cikgu, walau dimana kamu berada, jasamu tetap diingati. Terima kasih, Cikgu..

P.A. : Selamat Hari Guru juga buat kawan-kawan cikgu - Cikgu Zaff, Cikgu Reen, Cikgu Shikin, Cikgu Mat, Ustaz Shahrizan & Cikgu Sunaidi. Sesunguhnya, kamu telah memilih jalan yang mulia.

No comments:

Post a Comment